Tett på vadere

Noe av det som gjør det ekstra spennende med å fotografere vadefugler er at mangen arter er relativt tillitsfulle. Så lenge du ligge flat på magen og noelunde i ro, så kan du komme meget tett på. Myrsnipa bryr seg lite om du er i nærheten. Den tåler også en del  bevegleser før den blir skremt. Sandloen er litt mer forsiktig, men så lenge du ligger i ro kan du få den ganske innpå. Dvergsnipa er som sandloen mer forsiktig, men den kan du også få nærme så lenge du ligger i ro og venter på den. Den har jeg faktisk hatt så nærme som 20 cm, altså forbi nærgrensa til objektivet. Det er en veldig spennende opplevelse å få de så tett innpå. Disse bildene ble tatt i august.

Myrsnipe

Sandlo

Dvergsnipe

5 thoughts on “Tett på vadere

  1. Hei. Flotte vaderbilder. Enig med Helge i at dvergsnipa var kjempefin. Du spurte på bloggen min om tundraloen var sky da jeg var på Jæren. ( Får ikke lagt inn kommentar på hverken egen eller mange andre blogger. Tips?). Ja tildels sky, ialle fall i forhold til de andre vaderne jeg hadde rundt meg.

  2. Ja, det er utrolig hvor greit det går å ligge stille på magen og vente. Må ha tolmodighet. Jeg har lurt på å prøve meg med vidvinkel for å få noe annerledes bilder, men så langt har det bare blitt med tanken.
    Fine bilder fra lav vinkel, dette er helt i min smak.

    Kåre

  3. Flotte vader du deler med oss Trond.
    Lavvinkel gir ekstra spenning og et annet syn på disse arter.
    Må nok ferie mer en bare en helg på Jæren neste sommer/vår.

Legg igjen en kommentar

