Buskskvett

Helt tilbake til 2010 da jeg første gang traff på buskskvetten hjemme hos mine foreldre, har jeg ønsket noen gode bilde av denne flotte fuglen. Den gang snek jeg rundt med en 200mm og prøvde å komme på  fotohold. Det er en vanskelig fugl å fotografere da den verken lar seg fore, lokke av lyd eller er noe spesielt tillitsfull.Og med sine 12.5 cm er det ikke store fuglen hvilket betyr at du må komme ganske nærme, selv med 500mm. Prøvde meg igjen på et buskskvettpar for 2 år siden uten hell. Men etter noen år med litt mer erfaring og godt forarbeid lyktes jeg endelig med å fange denne på brukbart fotohold, og fikk to fantastiske dager sammen med et flott par som hekket bare 200 meter fra mine foreldre på Brusand. Buskskvetten er en fluesnapper og lever i åpent terreng med lav vegetasjon. De ankommer landet i midten på mai og forlater oss i august/september.

Herr Buskskvett
DSC_2899-Edit

DSC_3334-Edit

DSC_3084-Edit

Fru BuskskvettDSC_3053-Edit

7 thoughts on “Buskskvett

  1. Mycket vakra bilder på Buskskvettan! Försökte få till några bilder förra vecka på denna vackra fågel men de blev inte riktigt som jag tänkt mig så det är bara att försöka igen. Trägen vinner…

    Ha en bra helg,
    Erik

Legg igjen en kommentar

